Racingteamet 2020

Varje säsong genomförs ett stort antal tävlingar i både MTB och Time Attack. I år blev det lite speciellt på grund av Covid-19, men trots det lyckades vi genomföra ett antal tävlingar.

 

Deltävling 1 Knutstorp - 3:e plats

Varje år är 1:a racet nere i Skånska Knutstorp, enkel resa 65 mil. Vilket är värt det alla dagar i veckan. Knutstorp är enligt mig Sveriges roligaste tävlingsbana. Detta år valde vi att åka ner redan vid torsdag lunch för att ankomsten inte skulle blir så fruktansvärt sen som det brukar ha en tendens att bli. Nytt till detta år var att Nikh Jakobsson anslöt även till bilracingen. Till en början var det tänkt att han skulle bistå med sin tävlingserfarenhet och kunskap kring racing. Men jag lyckades redan första helgen han var med, att få honom att ramla tillbaka i motorsportträsket, mer om det kommer längre fram i foldern. Det var med harmoni vi vaknade upp till fredagens tidsträning. Allt var klart och ingen energi behövdes ­läggas på sista-­minuten-meckande. Under hela dagen var vi med i toppen bland samtliga förare i Club. Det kändes bra att inför ­lördag­ens race veta att man var med i täten. Mycket riktigt så ­slutade racedagen på lördagen med en fin 3:e plats. Första pokalen med Mx-5:an, alltid kul! Även fast bilen är grymt bra, så borde det inte vara möjligt i denna galet hårda klass. ­Merparten av bilar har nästan dubbelt så mycket effekt och vissa ännu mer!

Mantorp - 8:e och 2:a plats

Mantorp. Mitt i semester när det är som varmast. Mantorp med en av Sveriges längsta raksträcka. Köra fort på denna bana kräver mycket effekt så en 8:e plats med Mx-5an är ändå okey. Samt vi fick äntligen rätsida på bilen. Träningen på fredagen gick lika knackigt som hela tävlingshelgen på Kinnekulle. Till slut bad jag Martin köra bilen en sväng på den öppna träningen, Martin körde 2-3 varv när han plötsligt kom in i depån. Bilen är livsfarlig att köra var hans slutsats. Mer toe in bak, massor mera!! samt däcken håller ej när man börjar pressa. Mycket riktigt! Det var dom två saker jag ändrade inför Kinnekulle, däcken var vad det var, en ny gummiblandning som jag fick vänja mig med, men hjulinställningen ändrade vi under kvällen och på tävlingsdagen började jag sakta hitta tillbaka. Tack Martin! Med långloppsbilen däremot flöt allt på perfekt och vi slutade på en grym 2:a plats Förare Tobias, Conny och jag.

Mantorp - 6:e plats

Sista deltävlingen för året. Och vad bra det gick! 1,5 sek­under snabbare/varv samtliga pass var snabbare än mitt bästa pass i somras. Kallare luft = bättre grepp i däcken då dom snabbt blir överhettade, en motor utan överladdning gillar kallare luft så även det bidrog nog. Samt lite ändrad hjulinställning med mera castervinkel fram. Och så har vi fallit för grupptrycket med en liten vinge där bak, för att slippa den otrevliga överraskningen när vi kör med Hardtop.
Allt detta gjorde susen. Jag kan summera året med över 600 varv körda på bana samt 8 körda tävlingar för min del. Sällan snabbast men vi är med och det nöjer jag mig med.

Kinneulle - 8:e och 5:e plats

Nytt för detta år var att timeattacknu serien även arrangerar ett långloppsrace i samband med kvalhelgen. Vi anmälde så klart våran långloppsbil vi hade 2019 när vi tävlade mot Norge. En Mazda 323 från 1990, superkul! Till Kinnekulle fick, Daniel, Nikh-Racedebut med bil samt Conny och jag äran att köra våran långloppsbil. Som vanligt gjorde bilen ingen besviken utan funkade perfekt hela racet. Vi slutade på en hedrande 5:e plats. För min del med Mx-5:an gick det placeringsmässigt sämre. Då jag helt plötslig fått lite press att återigen prestera upp på pallplats, lyckades jag inte alls få till det som jag tänkt. Körde riktigt dåligt, Kinnekulle ska normalt passa bra med lägre motoreffekt, så jag hade även inför tävlingen en känsla att vara med i toppen. Hade verkligen gjort min läxa tyckte jag, analyserat och tittat på banan många gånger. Vi passade även på att göra en ny hjul­inställning samt slänga på nya däck inför racet. När testdagen inleddes så stämde ingenting! Bilen vinglade och for, sladdade hejvilt och allt kändes riktigt dåligt. Mitt själv­förtroende gick i botten och hela helgen gick åt att ändra inställningar utan att någon gång hitta rätt. Jag slutade till slut i mitten på en 8:e plats. Det jag förstod några veckor senare, som till stor del ­berodde på bilens konstiga beteende var dom 2 saker jag gjorde dagarna innan tävlingshelgen - hjulinställning samt däcksbyte.

Gelleråsen - 7:e, 8:e och 2:a plats

Mega startfält, största i Timeattacks historia. Äntligen var känslan i bilen där jag ville, trodde jag. Supertrevlig helg med maximal känsla av team! Alla hjälptes åt med allt från mat­lagning till tankning. Allt flöt på hela helgen. Ända smolken i bägaren var inför finalen, regnet låg i luften och jag valde i sista sekund att montera på hardtopen. Hade ej kört med taket på under hela säsongen och det jag fick uppleva i finalen var minst sagt spännade. Plötsligt tappade bilen väggreppet under dom svängande högfarts­partierna och jag förstod först ingenting. När vi efteråt stod och diskuterade detta kom vi fram till att luftströmmarna ändrades med taket på. Alltid spännande med nya erfarenheter. Långloppsracet flöt som vanligt på bra, enda minus denna helg var att dom otroligt bra 16” hjul vi hade var helt slut och vi bytte till en ny uppsättning, denna gång ­betydligt smalare 14” hjul. Vi kunde ej hålla samma ­racetempo vi brukar, men det räckte ändå till en andra plats - Jihoo! Förare var Tobias, Conny och Daniel.
I långloppscupen slutade vi 2:a med samma poäng som 1:an (bättre topplacering gjorde att vi föll).